søndag 14. oktober 2012



NAV gjør folk syke

Sist oppdatert 14.10.2012 av Trym Helbostad
Klippet fra www.hlf. no - aktuelle saker.


- Uten betydelige endringer i det tilbudet NAV tilbyr sine brukere, er jeg redd økningen i antall psykisk syke som mister fotfestet i arbeidslivet bare vil fortsette øke.

Det sier Katharine C. Williams (bildet). Hun er psykologspesialist og doktorgradsstipendiat.

Gjennom sitt doktorgradsarbeid med ”Mestring av psykososialt stress ved hørselstap” og ved å jobbe tett på hørselshemmede ser Katharine C. Williams hvor det er mangler i systemet. Mangler som igjen går utover hverdagen og livskvaliteten til den enkelte.

I en to-siders kronikk i Dagbladet i dag, forteller hun om sine erfaringer med  NAV og hvordan systemet ikke tar hensyn til hørselshemmede brukere, som et eksempel. Nedenfor gjengis et utdrag fra kronikken i Dagbladet.

Hun viser til at psykiske lidelser utgjør den største diagnosegruppen blant uføretrygdede. En gruppe som bare vil vokse dersom det ikke gjøres endringer, mener Williams. 
- Som psykolog har jeg sett mange få sin restarbeidsevne ødelagt av NAV. Arbeidslinja og tankegangen bak NAVs måte å yte service på i dag virker mot sin hensikt for de mest skadelidende. Mange blir som en konsekvens av dette ikke engang en del av statistikken. Uten betydelige endringer i det tilbudet NAV tilbyr sine brukere, er jeg redd økningen i antall psykisk syke som mister fotfestet i arbeidslivet bare vil fortsette øke.
- NAVs service er i dag lite tilpasset psykisk syke, noe både sykefraværs- og uførestatistikken viser. Dessverre erfarer vi at NAV også påfører andre brukergrupper ekstrabelastninger og i en del tilfeller har påført individider unødvendige, psykiske helseplager.

I sitt doktorgradsprosjekt har Katharine C. Williams studert forhold rundt arbeidssituasjonen til en gruppe som i utgangspunktet ikke har psykiske lidelser, nemlig yrkesaktive med nedsatt hørsel.

Les også: Hjelper hørselshemmede

- Det er fortærende å høre hvordan så mange hørselshemmede må sloss mot NAV i kampen for å beholde sin tilknytning til arbeidslivet.  Denne gruppen har behov for tilrettelegging på arbeidsplassen, noe som involverer NAV i alle ledd. Men til tross for at gruppen er relativt stor, har ikke NAV noen standardisert oppfølging, påpeker Williams i kronikken.
- Mister du hørselen må du derfor forvente å måtte gjennomføre en veritabel kafkaprosess. For å få informasjon om hvilke rettigheter du har, om hvor du kan få veiledning og om hvor man kan henvende seg for å få tilpasset tekniske hjelpemidler må du være særdeles aktiv og pågående.  Realiteten er at NAV overlater til den hørselshemmede selv å finne ut av hvordan teknisk tilrettelegging av hjelpemidler skal forordnes. Når den hørselshemmede har klart å få i stand en søknad om slike tilrettelegginger, må lange ventetider påregnes. 
- I denne ventetiden støtes en del ut av arbeidslivet og som bonus for tålmodigheten: mister sykepengerettighetene. Sorg over tap av hørsel, usikkerhet om hvor hjelp skal komme fra og bekymring for den fremtidige økonomien medfører mentale helseplager. I en slik situasjon har du ikke overskudd til å klage.
- Den gruppen som blir dårligst behandlet av NAV er den gruppen som ender opp med å falle ut av statistikken og som ikke blir hørt. NAV gjemmer seg bak brukerundersøkelser av tvilsom karakter og noen burde gå disse nærmere i sømmene. Det er på tide at NAV blir evaluert av noen andre enn NAV, avslutter Williams.
Les hele Dagbladet-kronikken fra Katharine C. Williams her


http://www.hlf.no/Aktuelt/Nyhetsliste/Nyheter/--NAV-gjor-folk-syke/





















http://www.hlf.no/Documents/Dokumentbase/Markeds%20og%20info%20mappe/NAV%20gjor%20folk%20syke%20Dagbladet%20oktober%202012.pdf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar