fredag 28. desember 2012


Derfor er ondskap et faktum

Min jul er å trene kropp og sinn i stillhet og ro. Det er tid for å skru av all input jeg får daglig. Tillate meg selv å være i stillheten, lese en bok. Av alle bøker jeg har kastet meg over denne julen er en koloss av en bok - Jerusalems historie.Jeg har funnet en behagelig posisjon, i godstolen, lent bakover med beina godt trukket opp under meg. Julen er en kristen høytid, en av våre viktigste høytider. Vår kultur er bygd på denne kulturarven. Av den grunn er denne boken viktig, den gir et fantastisk bilde av Jerusalems livsløp. Gjennom sin fengslende beretning viser forfatteren Simon Sebag Montefiore en by i kontiunerlig forandring der han gir liv til hver epoke med persongalleri som spenner fra Salomo, Kleopatra, Jesus, Muhammed og Churschill.

Keiser Augustus får et annen ansikt enn historien fra søndagsskolen, Herodes beskrives som en føniker av herkomst, hellenisert av kultur, idearmeneer etter fødested, jødisk av religion, jerusalemitt etter bosted og romer av statsborgerskap. Det slår meg at denne mannen fremstilles som en helt annen enn jeg husker fra skolens kristendomsundervisning. Fra jødenes ståsted var Herodes en romers nikkedukke og en idumeisk bastard. Nok om det. Det som satte seg spor i meg var den uendelig utøvelse av ondskap som fulgte i all erobring av denne byen opp gjennom historien før og like etter Jesu død. Det vi i dag opplever i Syria, Irak og andre steder i verden blir blåbær i sammenligning. Det er snakk om ofring av egne barn, grilling av barn på grill av halvspiste kropper, og bukspretting av jøder som har spist kobbermynter. Tusenvis ble korsfestet rundt Jerusalem.

Når forfatteren kommer til Jesu tid beskriver forfatteren han som en som preket det han kalte "gode nyheter på sin egen underfundige og hjemmestrikkede måte, ofte med bruk av lignelser." Denne mannen, som preket på en hjemmestrikket måte, har betydd mer for verden enn noen annen person i historien. Dr. Mark Baker betegner Jesus som tidenes beste psykolog i sin internasjonale bestselger med samme tittel. "Empati er forståelse",  sier Baker, "og ingen i vår historie har vist en like stor evne til forståelse som Jesus". Boken er verd å ofre lesetid på.

Denne julen, i året 2013, leser jeg at kristne hevder å bli forfulgt i Europa. EU parlamentarikere advarer om at kristne i stigende grad blir forfulgt og utsatt for intolaranse fordi de er imot islam og homofilt ekteskap. De krever religionsfrihet også for kristne i EU. Det hevdes at kristne blir forfulgt, utsatt for intoleranse og nektes å bære sine symbol i EU land. Det katolske nettstedet ICN omtaler også det voksende problem med diskriminering av kristne i EU. Kristne i Storbritannia møter økende problem hvis de våger å utale seg kritisk om islam og homoseksuelle, siterer The Parlament. Hva er i ferd med å skje?

Denne julen leser jeg også at danske jøder risikerer liv og helse hvis de ikke skjuler sin religiøse tilhørighet. 37 jøder er angrepet, antastet eller truet i København. Bak dette står det unge muslimske innvandrere. Nå oppfordres danske jøder å kle seg nøytralt, skjule Davidstjernen, og ta av seg kalotten. Situasjonen er alvorlig. For når volden, hatet og uforstanden øker så dramatisk, er det grunn til å slå alarm. Hva er i ferd med å skje?

Jeg leser også om en stadig økende bølge av høyreekstremister i flere land som kjeppjager muslimer, advarer mot den muslimske faren og tyr til vold. Alt dette gjort til virkelighet i Norge gjennom nedslakting av unge mennesker på Utøya. Hva er i ferd med å skje?

Det aner meg at historien stadig gjentar seg. Vil vi noen gang leve i fred på denne jorden? Hvorfor så mye ondskap?

Ondskap har med menneskets frie vilje å gjøre. Uten den viljen ville ikke mennesket ha vært menneske. Men fri vilje gir også mulighet til å handle ondt. Derfor er ondskap et faktum.

Jeg åpner en ny bok foran peisflammene. "Raushetens tid - fra misunnelse til beundring." Her skal jeg visstnok møte folk som gjør det mulig å lære tillitens og åpenhetens kunst. Jeg gleder meg til en ny innfalsvinkel på den kompliserte verden vi er lever i.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar