onsdag 30. januar 2013


 
Jeg følger opp siste blogginnlegg med å se på hvilke murer som ofte hindrer oss i nå våre mål. Hekkeløp kan kansje fungere som en metafor. Første hekk jeg tar for meg er:
 
 
 
 
 
 
 
 



Skyldfølelse

Hvor mange ganger har du uten grunn, følt skyldfølelse? Hvor ofte har skyldfølelsen hemmet deg? Barn som ikke lever opp til foreldrenes standarder vil oppleve en form for uro og ubehag. Det er vårt første møte med skyldfølelsen. Den begynner tidlig og forsterkes ofte av foreldrene til den blir en hard klump i magen. Skyldfølelsen er en naturlig følelse, det er bare psykopater som mangler denne følelsen. Men problemet er at skyldfølelsen ofte tar overhånd og tapper oss for energi.

 - Jeg er forlovet med en mann jeg elsker. Nå sitter jeg med en enorm skyldfølelse fordi jeg tviler på forholdet, sa en kollega til meg i en fortrolig tone under lunsjen. Denne følelsen tappet henne for krefter i lang tid. Helt unødvendig skulle det vise seg. Forloveden opplevde det på samme måte og de avsluttet forholdet.

Vi kan ha skyldfølelse for alt, til og med det at vi har skyldfølelse. Skyldfølelse opptrer for eksempel hos mange sørgende. Mange bebreider seg selv for at de ikke gjorde mer for avdøde, for uheldige uttalelser de har kommet med, eller for at de rett og slett ikke viet avdøde nok oppmerksomhet. Jeg har selv kjent på den følelsen da mine foreldre gikk bort.

En sen høstkveld fikk jeg, som vakthavende, en telefon om en tragisk trafikkulykke der et barn hadde omkommet. Lille Marit på et og et halvt år ble påkjørt av en traktor. Da jeg ankom stedet ble jeg møtt av moren. - Hun døde med en gang og jeg så det skjedde, sa hun gråtkvalt. Det var en traktor, hun hadde ikke sjanse mot de store hjulene. Moren var selvsagt fortvilt og forknytt. Legen ankom og kunne raskt konstatere at jenta var død. Jeg hadde mange samtaler med familien. I samtalene opplyste mor at de hadde problem med å kvitte seg med skyldfølelsen.  Hun for at hun slapp jenta ut på gårdsplassen uten tilsyn.  Mannen fordi han var uoppmerksom da påkjørselen skjedde. Episoden tappet familien for energi i flere år.

Mange får skyldfølelse bare av å si nei. De ønsker å gi nei til svar, men klarer ikke å gi utrykk for det. Årsaken er at de er redde for å såre andre og slik bli sittende igjen med skyldfølelse. Det å ikke sette grenser, gå på akkord med seg selv, gir redusert livskvalitet.

Vi må lære oss å bli synlig. Tydelig. Gi kritikk. Ta upopulære avgjørelser. Tåle å bli mislikt. Ikke hele tiden, men av og til. Klarer vi ikke å si nei, får andre ikke tillit til oss.. Vi blir utydelig. 

En undersøkelse utført av MMI viser at 112 000 kvinner har dårlig samvittighet for det de spiser. Hele seks prosent av alle norske kvinner skal, om denne undersøkelsen er riktig, få dårlig samvittighet etter at de har spist. Jeg har følt den samme skyldfølelsen. Tidligere spiste jeg wienerbrød på kafe`. Jeg blir fremdeles fristet av disse brødene som steiker i sitt eget fett. De smiler til meg i kjøledisken. Men en stemme sier de er usunne, inneholder mye sukker og kan gjøre meg fet. Jeg gikk over til boller, inntil jeg fikk vite at de også var usunne. Jeg ble reddet av musliboller. Sunne grove boller med hele korn. Tørre og uten smak, men de går ned med en varm kopp Earl Grey te. Slik er det bare.

Nicole Kidman, en av våre hotteste stjerner for øyeblikket, forteller i et intervju med Vaniture Fair at hun sliter med skyldfølelse overfor barna, Isabella og Conor, etter at ekteskapet havarerte. - Jeg vil prøve resten av livet å gjøre det godt igjen, og beskytte dem, sier Kidman. I samme intervju røper hun at hun brøt sammen da det ble slutt mellom henne og Tom Cruise. Det gikk så langt at hun la seg ned i fosterstilling på gulvet og gråt i flere dager.

Problemet med skyldfølelsen som mur er at den slår sprekker i vår selvtillit. Den legger begrensninger på oss selv. Slik blir den vårt største fengsel.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar