lørdag 26. januar 2013





Eggdamen og magedamen

Jeg har festet blikket på en avlang bilderamme. Rammen har tre ruter. I den øverste smiler en mørkhudet indiske kvinne mot meg. Bildet i midten viser en lite barn. Bildet under viser en indisk kvinne med et nyfødt barn på fanget. Ved hennes side smiler en hvit norsk mann. En lignende ramme henger like ved, men da med et annet persongalleri.

Under disse to rammene ligger et lite barn på ryggen og smiler til fotografen.

To homofile menn har skaffet seg to surrogatbarn i India ved hjelp av fire indiske kvinner.




Denne kvinnen kaller de eggdamen. Det det er eggdonoren, som ga barnet genmaterialet barnet bærer i seg.





Dette er et uklart foto av barnet Tord  (skyldes også i stor grad at foto er scannet)



Denne kvinnen kaller de magedamen. Det er surrogaten, kvinnen som fødte Tord.

Far sitter og smiler.




Jeg leser repotasjen i VG dokument foran peisen i stua, kjenner en klump i halsen. Aldri har en VG repotasje treffer meg en slik kraft. Tord smiler mot meg med store brune øyne og jeg tenker hvordan han i fremtiden vil takle fotorammen over sengen. Hvordan vil Tord forholde seg til sine to mødre eggdamen og magedamen?  


Fedrene opplyser til journalisten at de så etter høyde og om kvinnene var lyse i huden. Ikke fordi de var imot mørke kvinner, men for at barnet ikke skulle skille seg for mye ut.

Det spørs om det hjelper lille Tord i den verden som vil møte ham.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar