lørdag 10. november 2012



Jeg sutrer ikke..

For et kaos på City Syd. Kork av biler. Noen ville i blikket, andre har gitt opp og kaster seg på hornet. Noen leser VG ved rattet og sukker oppgitt. Kort dras, nisser produsert i Kina til kr. 39.90 med vridde sjøsyke ansikt etter den lange reisen.Barn gråter, sutrer og vil ha sukkertøy. Jenta bak disken på Narvesen tørket svette og selger brunsvidde pølser i hopetall.


















Og nå tror dere at jeg skal sutre om forbrukersamfunnet? Der tar der feil. Jeg elsker førjulstiden hvor målet er jula, familiekos, besøk, gaver og høytid. Jeg like meg faktisk på City Syd i dette maset, vel for en kort tid riktig nok.

Men på OBS kafeen, med utsikt over menneskemengden, tenker jeg at vi kansje er blitt litt døv for spørsmålet om vår eksistens. Det ser ut som vi bare utmåler tiden og lever som alle de millioner av ting vi produserer og kjøper. Borte er årsaken til dette, på en måte koselige kavet, der vi møtes i hundretall på kjøpesenteret, hilser, smiler til kjente og ender opp med en kopp kaffe. Tenker på dama som stoppet meg i Trondheim sentrum i går og ville selge meg et budskap. Hun trodde på en religiøs forestilling. Etter en kort samtale sa hun: "Du tenker på Gud i stedet for å erfare ham."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar