mandag 28. mai 2012

Sug og avhengighet. Formynderi og dårlig samvittighet.


Året 1972
Noen er så røyksyke at de mister kontrollen. Nå slås det alarm om nordmenns sug etter røyk. Myndighetene åpner for en ny avgift.

Kampen mot røyk startet med å slå alarm og øke avgiftene.
Vi kjenner alle resultatet. Vi har fått en ny kaste i Norge, røykerne. Hadde det bare stoppet der. Nei, nå har legene kastet seg inn i kampen og foreslår å gjøre det straffbart å røyke i bilen, andre ivrer for et totalforbud, ikke bare for røyk, men også for snus. Og vi godtar at samfunnet styres av formyndere som stadig legger moralske og medisinske hinder for en fri livsutøvelse. Og det sier jeg, som i hele barndommen ble plaget med sur røyk i stua, i bilen og i firemannsteltet ved lakseelva hver sommer. Som aldri har rørt en røyk og aldri kommer til å gjøre det.

Jeg tenker; hva blir det neste formynderne kaster seg over. Hva ønsker de nå å ta fra oss av gleder, gi oss dårlig samvittighet for?

Året 2012 (VG)
Noen er så godtesyke at de mister kontrollen. Nå slås det alarm om nordmenns sug etter sukker. Myndighetene (finansministeren) åpner for ny avgift.

I Norge er sukkeravhengighet fortsatt nytt får vi vite. Forskerne er fortsatt uenige hvorvidt sukker kan gi avhengighet. Men en ting er alle enige om. Vi spise for mye sukker. Omtrent samme argumentasjon man brukte om røyk i min ungdom. Sukkeravhengige unge og gamle betaler nær 6.000 kroner for et fire dagers kurs på senter for mat og sukkeravghengige. Finansminsiteren sa i Stortinger i forrige uke at han åpner for å innføre en generell sukkeravgift.

Professor Lustig (ikke i slekt med tidligere fotballspilleren Lustig i RBK) og hans kolleger på University og California mener fruktosen i sukkeret er en gift. Det hjelper ikke med gode ernæringsråd, mener han. Sukkeret bør reguleres på linje med sigaretter og øl. Med avgifter og aldersregulert salg.

Da er vi i gang igjen. Om ett eller to tiår er nok sjokoladen merket med advarsler. Den lyse er antakelig forbudt, den mørke underlagt reklameforbud og gjemt bak disk.

Fri og bevare meg!

Jeg ser et lyspunkt i uttalelsen til en annen professor Carlton K. Erickson ved The University of Texas som har skrevet flere bøker om avhengighet.  Han sier: Etter min mening er suskkeravhegighet bare noe de sukkerglade bruker som unnskyldning for å kunne fortsette å spise sukker.






Kan det da være håp for at vi slipper avgiften og forbudet og holder oss til forsiktige ernæringsråd?
Nei, jeg må nok, med fare for å bli utvist, smugle mine mokkabønner inn på eldresenteret er jeg redd.

1 kommentar:

  1. Hva koster overvekt helsevesenent i forhold til røykere?
    Når de først skal legge på avgifter og skrive advarsler på mat, så bør de gjøre det på alt som er skadelig, og ikke bare velge seg en gruppe de vil hetse.

    SvarSlett