fredag 18. mai 2012

STILLHET - HVA ER DET?


I 2006 ga jeg ut boken "Stillhet - hva er det?  Om å leve med tinnitus" Nå gis den ut i nytt opplag, nå som pocketbok.

Behovet er stort, stadig flere blir rammet av tinnitus. Det som bekymrer meg mest er at yngre mennesker i større grad får lidelsen. En utfordring mange må leve med livet ut. I den forbindelse kan det være nødvendig å minne om tankens betydning.














HJERNEN EN SOVENDE KJEMPE
Hjernen vår er en sovende kjempe. Det hevdes med stor tyngde at vi bare bruker ca. en prosent av hjernens kapasitet. Tenk hvor mye som ligger der ubrukt. Verdens mest avanserte datamaskin er et leketøy sammenlignet med hjernen vår. Vi er bare i startfasen av å oppdage den sovende kjempens hemmeligheter. Nittifem prosent av alt menneskeheten noensinne har oppdaget av hjernens indre funksjoner, er blitt oppdaget i løpet av de siste ti årene.
Vår hjerneaktivitet er aldri hvilende, det er et sydende kaos der oppe hver eneste dag. Nevronene er i stadig aktivitet. Tanker oppstår hele tiden ved tilfeldige impulser, som igjen setter i gang selvforsterkende prosesser. Mia, et av mine barnebarn uttalte det treffende en dag da hun tok seg til hodet og sa: - Æ har så mye skrot i hodet mitt. Det kan noen ganger føles slik.
Mange er ikke klar over hvilken makt egne tanker har. Forsøk for eksempel å bli sint uten først å ha tenkt en tanke. Forsøk å føle deg stresset uten først å ha en stresset tanke, eller sjalu uten en sjalu tanke. Du klarer det ikke, det er umulig. Skal du ha en følelse, må du først ha en tanke som fremkaller denne følelsen. Når jeg ved frokostbordet tenker at dagen blir hektisk, og jeg i tankene går gjennom hele rekken av gjøremål, da kjenner jeg stresset sive inn. Hos meg reagerer kroppen med å heve skuldrene, og det gir meg fysiske plager i tillegg. Det er en helt unødvendig øvelse og fører ofte til en dårlig dag.
Minn deg selv på at det er tankene dine som er negative, ikke livet. Denne erkjennelsen er første skritt på veien. Forhold deg til de negative tankene som vepsen når du er på tur. Vift den vekk og fortsett med det du skal. I min femten års kamp, med en terroriserende lyd i begge ørene, har jeg oppdaget at nesten alle begrensninger er ting som lever i tankene mine.

1 kommentar: