søndag 6. mai 2012


MØTE MED DEN BERØMTE VEGGEN

Politikeren og venstremannen Olaf Thomessen ble for en tid tilbake rammet av slag. Etter et langt sykeleie ga han et intervju i Aftenposten der han fortalte at han etter sykdommen hadde fått en annet syn på livet. Han mente vi burde legge mer vekt på andre verdier enn de materielle. Han brukte et bilde av en hamser som løp på et plasthjulet for å illustrere sitt poeng.

           
I desember 2005 fikk hotellkongen Arthur Buchard (59) diagnosen lymfekreft. I et intervju med VG utalte han at han trodde jobben var viktig og at livet varte evig. Så fikk han kreft og ble voksen. Min jobb er ikke viktig, fortsatte han, samfunnet kan godt klare seg uten mine prosjekt. I intervjuet innrømmer han at han hadde vært selvopptatt og ikke oppdaget andre sider av livet enn det rent forretningsmessige.


Aksjemegler Preben Solberg (33), en av Norges mest suksessfulle meglere med kurtasjeinntekt på rundt 70 millioner kroner, ble alvorlig syk. Til Dagens Næringsliv uttaler han at ”han fikk en vekker i sykesengen.” Etter en lang sykdomsperiode bestemte han seg for å hjelpe gatebarn i Sudan. Den tøffe sykdomsperioden satte ting i perspektiv, uttalte han.


Jo flere ting vi har, desto reddere blir vi. Til slutt lever vi av tingene alene. Vi er i ferd med å stirre oss blinde på gullets glans. Det er trist, tragisk og meningsløst.


Jeg synes historien om den tilfredse fiskeren kan være en viktig påminnelse:


En fisker hadde avsluttet arbeidet for dagen og satt ved båten sin på stranden. En rik forretningsmann gikk forbi og ble irritert over å se fiskeren som latet seg på stranden mens han så på solnedgangen.

-          Hvorfor er du ikke ute og fisker, spurte forretningsmannen

-          Fordi jeg har fått nok fisk i dag. Nå sitter jeg her og tar det med ro, mens jeg nyter ettermiddagsolen, svarte fiskeren.

-          Hvorfor fanger du ikke mer fisk når du har tid til overs? sa forretningsmannen.

-          Hva skulle jeg gjøre med den fisken? undret fiskeren.

-          Du kan selge den og tjene penger, blir svaret på det. For pengene kan du kjøpe motor til båten din. Senere kan du reise lenger ut på havet og fiske på dypere vann, fange mer fisk og enda mer penger. Snart kommer du til å ha nok penger til å kjøpe enda en båt. Så kan du bygge en hel fiskeflåte, selge den og tjene masse penger.

-          Og hva skal jeg gjøre da? spurte fiskeren.

-           Siden kan du trappe ned, ta det med ro og nyte livet, sa forretningsmannen

-          Men det er jo akkurat det jeg gjør svarte fiskeren, jeg nyter livet.



Er det ikke slik, med de fleste av oss? Vi våkner først når vi på en eller annen måte møter veggen. Det gjelder om vi er kjendis, rik på verdier, eller lever en mer tilbaketrukket tilværelse. Slik går vi glipp av den sjansen vi fikk ved fødselen, leve et liv vi kan være fornøyd med den dagen døden henter oss. Det må være tungt å møte veggen halvveis i livet og oppdage at en har lagt vekt på gale verdier.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar