fredag 6. april 2012


Tanker en langfredag

Alle har en historie. Det er den historien som forteller oss hvem vi er blitt. Vi er alle dager vi har levd og alle gjerninger vi har gjort. Du og jeg bærer fortiden med oss på godt og vondt. Vi oppnår lite i livet om vi tror det samme når vi er førti som når vi var atten år gamle. Det er nødvendig å legge av seg gamle ideer, vaner, meninger og av og til venner. Men det å slippe taket er en vanskelig øvelse for mange av oss. Vi burde lære av slangen som snor seg av sted og skifter ham med jevne mellomrom.
Fra barnsben av formes vi av våre foreldre for så å havne i en barnehage med felles formålsparagraf. Der finner vi et personale som alle er formet i et felles utdanningssystem. Etter barnehagen skyves vi over i et skolesystem der vi tilegner oss kunnskap ved å lese de samme bøkene. Men problemet er at slik kunnskap ikke uten videre kan bli en personlig erfaring, noe som betyr noe for oss. Det er gjennom handling, praktisk arbeid og kommunikasjon med andre mennesker erfaring festes og modnes i bevisstheten vår. Det er det vi lærer av erfaring, som gjør livet spennende å leve. Selv har jeg lært mer av mine barn enn av alle ”professorer” jeg har møtt i livet. Mitt liv har vært et puslespill. Biter har etter hvert falt på plass og gitt et mer tydelig bilde. Jo flere biter, jo mer lærer og forstår jeg.

Vi tror et alminnelig liv ikke er bra nok for oss. Vi blir påvirket av sterke kommersielle interesser som pøser ut lignende budskap hver dag. Livet er ikke idyllisk. Det er fullt av krevende, alminnelige, gode hverdager hvor gnisninger oppstår og konflikter skal løses. Da blir det viktig å ha evnen til å se skjønnheten i hver eneste hverdagslige opplevelse. Hemmeligheten ved livet er å betrakte og lagre små opplevelse som en gave. Slike gaver kan når som helst tas fram igjen. Det er bare å starte video spilleren. 
Jeg lovte meg selv tidlig aldri å vokse fra barnets spontane glede, magiske kreativitet og uskyldighet. Det har ikke vært enkelt. Vi formes til kopier og tror vi lever i en fysisk verden som er alminnelig og allerede forklart, tom for ukjente mysterier. Jeg tror nesten alle begrensninger er ting som lever i tankene våre. Mesteparten av tiden lar vi vanlig fornuft styre beslutningene våre. Det er ikke noe i veien med vanlig fornuft eller logisk tenking. Men livet har også en annen side.

Tro på ditt sanne jeg!

Hvis du får fram det som er i deg,
vil det du bringer fram, frelse deg.
Hvis du ikke får fram det som er inne i deg,
vil det du ikke bringer fram, ødelegge deg.
  Jesus (de knotiske evangelier)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar