søndag 1. april 2012

Jeg brukte hemningsløst headset med høy musikk, hvert bidige minutt. Det angrer jeg på.

 Prisen du betaler for musikken på øret er stillheten. En luksus jeg i ettertid har forstått hvor deilig egentlig er.
 
Man ser dem hver dag over alt. På bussen, på gata, i butikken, på skolen, hjemme. De er over alt. Jeg var selv en av dem. Ungdommene som hemningsløst brukte headsett med høy musikk, hvert bidige minutt.
 En vanlig dag startet med at jeg spiste frokost for å så dra på meg headsettet når jeg satte meg på bussen. Der ble det stort sett resten av dagen. Det var ikke nødvendigvis høy musikk, men den var kontinuerlig. Dermed, en vakker dag, så skjedde det. Lyden kom som en storm inn i øret, panikken bredte seg i meg og jeg skjønte det hadde skjedd. Jeg hadde fått tinnitus.
 
Tinnitus er en hørselsskade som ikke kan kureres, fordi det er nerver i øret som tror du opplever lyden, men øret mottar ingen ting egentlig. Dermed har du en lyd som aldri slutter, som aldri forsvinner. Prisen du betaler for musikken på øret er stillheten. En luksus jeg i ettertid har forstått hvor deilig egentlig er, en luksus svært få tenker over at de har, en luksus ingen forstår de har før de ikke har den lenger. Jeg legger meg ikke om natta og tenker «gud hvor stilt og deilig», for lyden er der, uansett.
 Så dette er en bønn til dere der ute. Spar ørene deres, dere angrer den dager det piper, den dagen du ikke hører stillheten mer, den dagen å ligge våken om natta blir litt ekstra ille og tanken på at pipingen kan bli verre plager deg.
 
Stian Hoel Fossen (18 år)
 
Denne artikkelen i Adresseavisen leste jeg ved frokostbordet nylig. Jeg tok raskt en telefon til Stian og vi samarbeider nå om forebyggende arbeid rettet mot ungdomsskolene i Sør Trøndelag. Han er vervet som medlem i HLF.
 
Det finnes antakelig mange som Stian omkring i landet vårt. Ungdom vi har bruk for i HLF. Ungdom som kan fronte hørselssaken. Gleder meg til å samarbeide med ham 16.april. Vårt første foredrag sammen. Lover å komme tilbake til saken.
 
Øyvind Neeraas,
Leder HLF Sør Trøndelag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar