fredag 6. april 2012

Onsdag, dagen før skjærtorsdag, jeg står ved minibanken på Tillersenteret i Trondheim. Spiser på en varm bolle kjøpt på Narvesen. - Takk for boken, sier han. Jeg snur meg og møter blikket til en gråhåret mann i femtiårene, sammen med sin eldre mor. Aldri sett mannen før, helt ukjent for meg. - Siste boken, sier han - vi er i samme situasjon vi to. Samme lidelse, Takk skal du ha, den ga meg trøst. Han snur seg og går mot rulletrappen, støtter sin mor med høyre hånd.

Hjemme, jeg sitter i godstolen, men en puff jeg legger beina på. Leser  Krododillens gule øyne av den franske forfatteren Katherine Pascol. Blir helt oppslukt, sitter slik i flere timer. Tenker; for en historie, for et menneske. Går opp, slår på PCen, søker Goggle og der dukker forfatterens hjemmeside opp. Født i Casablanca, bor i Paris. Jeg forteller hvor fornøyd jeg er med boken, historien, som gjør hjemmepåsken til en opplevelse. Hun svarer: It’s good to read your message, you know.
A happy Easter too to you... From me and Josephine (hovedpersonen i boka) and all the others !
Katherine Pancol.

Tenker; ikke noe er sterkere enn det skrevne ord. Mannen på Tillersenteret, jeg i Trøndelag og Katherine i Paris. Min solgt i nærmere 400 eksemplar, hennes i 1,5 million.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar