søndag 14. juli 2013




Det selges et jentebarn hvert tredje sekund

På 1300 tallet, som i dag, var det storpolitikk, krig og mektige mennesker som skrev historien. Av den grunn vet vi mer om adelen enn om allmuen, mer om menn enn om kvinner, mer om voksne enn om barn. De vi vet minst om er jentebarn. Men noe vet vi. I 1302 sendte kong Håkon av Norge en budbringer til Sverige for å åpne en forlovelse mellom den ennå ikke ett år gamle jomfru Ingeborg. Hun ble lovet bort til Sveriges konge. Slik var tradisjonen den gang. Menneskehandel med unge jenter som ledd i å skape forbund, skaffe seg venner og makt.

La oss ta et langt sprang til vår egen opplyste tid.

Lørdag publiserte magasinet Foreign Policy artikkelen «Malalas glemte søstre». Der forteller de historien om tolv år gamle Nazia. Den pakistanske jenta var bare fem år da faren giftet henne bort til en langt eldre mann. Avgjørelsen om å gi bort den lille jenta som betaling, i tillegg til to geiter og et lite landområde, ble gjort av en gruppe eldre menn som utgjorde en jirga.

Internasjonalt er barnebruder et stort problem. Ifølge tall fra Center for Reaserach on Women (IRCW) har 51 millioner jenter under 18 år blitt giftet bort. 10 millioner jenter under 18 år blir giftet bort hvert år. Det vil si én jente hvert tredje sekund, skriver IRCW.

Som mann rødmer jeg av skam til ytterst på øreflippene. Lite forstår jeg at menn enkelte steder i verden lever som de gjorde på 1300 tallet i Norge. Hvorfor blir ikke dette kjørt fram som tidenes politiske sak? I mitt hode surrer en tanke: ville vi latt dette skje om det var 10 millioner små gutter som ble solgt hvert år?

Sender en tanke til disse unge jentene. Tror kanskje mange gjør dikteren No Cheon - Myeongs ord til sine:

Dagen da jeg ble møtt av et meningsløst sinne,
gråt jeg som et barn.
Siden har jeg vendt meg til ensomheten.

Når fortvilelsen er som mest krevende,
tar jeg ensomheten til min beste venn.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar