mandag 26. mars 2012

Debatt ? Jeg velger dialog

Selv om media ikke er opptatt av det; det finnes mye godhet i verden. Det er kansje på tide å slippe det frem. Begynne å bevege oss mot en godhetskultur? Jeg savner en måte å kommunisere på som kunne vise at vi har noe felles. Er lei av debatten som kommunikasjonsmåte. Den føles ufruktbar, stenger rom og virker trang og bastant. Vi ser det på tv. Det inntas posisjoner, folk står på sitt, plasserer andre i bås, scorer villig poeng. Forsvar og angrep. Da har jeg mer tro på dialogen som kommunikasjonsform, den er rikere enn ordene som som faller. Den begynner med deg og meg der vi selv skaper rommet. Den åpner for å lytte, lytte litt dypere. Spørsmålene kan være viktigere enn svaret. Stillheten viktigere enn støyen. Jeg tror dialogen kanaliserer krefter i positiv retning, debatten spenner ofte ben og blokkerer for nestemann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar